Na Jungfrau do nejvýše položené železniční stanice v Evropě
Jinak než vlakem se sem bohužel nedá dostat, místo silnice sem vedou jenom koleje. Ty tu končí ve výšce 3 454 metrů v temných tunelech pod ledovcem. Za denním světlem musíte ještě o kousek výš, nejrychlejším švýcarským výtahem se dostanete od vlaku do výšky 3 571 metrů, na vyhlídkovou terasu vědecké observatoře Sphinx. Za dobrého počasí se můžete projít i po ledovci, za každého počasí pak jeho vnitřkem.
Jednou z atrakcí Jungfraujochu je také ledovcová jeskyně, ozdobená modravě nasvícenými ledovými sochami. Jeskyně plná ledu mimochodem hraje nemalou roli při vytápění vrcholového návštěvnického centra s restauracemi a obchody. Aby totiž ledovec davy lidí vydržel, odvádí se přebytečné teplo z jeskyně pryč – a každý člověk s sebou přinese 50 W tělesné tepelné energie…
Z Interlakenu Jungfraubahn:
Zubačka na Jungfraujoch, to jsou vlastně tři železnice: Berner Oberland Bahn, Wengernalpbahn a Jungfraubahn s odlišnými rozchody kolejí 1000 a 800 milimetrů. Z Interlakenu vyjíždí jako jeden dlouhý vlak, který se před prostředním úsekem rozvětvuje a je možné si vybrat, zda jet přes Grindelwald nebo Lauterbrunnen a Wengen. V Grindelwaldu i Lauterbrunnenu je nutné přestoupit na vlak na Kleine Scheidegg, kde se obě trasy zase potkávají. Přestupy jsou nezbytné především kvůli odlišnému rozchodu 800 a 1000 mm a různým ozubnicovým i elektrickým systémům. Cesta z Interlakenu až na Jungfraujoch trvá se dvěma přestupy asi 2 hodiny a 17 minut a vlaky při ní zdolávají převýšení 2 887 metrů.
Vrcholová stanice je nejen nejvyšším evropským nádražím, ale také nejvyšší poštou na kontinentu, jež každoročně rozešle 100 000 zásilek. Pozoruhodné je i zásobování vrcholového komplexu budov s obchody, restauracemi a observatoří: prakticky vše potřebné se sem vozí vlakem, roční spotřeba 9 milionů litrů vody je kryta půl na půl železničními cisternami z údolí a tajícím sněhem ze střech (odpadní voda se posílá do údolí potrubím).
Region Jungfrau byl v roce 2001 zapsán do Seznamu světového přírodního dědictví UNESCO. Pro mnohé návštěvníky Švýcarska představuje výlet na Jungfraujoch vrchol jejich pobytu. Turisté především z Asie považují cestu na nejvýše položenou železniční stanici v Evropě dokonce za největší zážitek starého kontinentu. Podle toho však vypadá i ceník jízdného.
Cesta do oblak – tarify jízdného a tipy jak ušetřit:
Cesta na nejvýše položené nádraží Evropy je výjimečný zážitek a od toho se odvíjí také cena jízdenky. Vlaky jezdí od 1. května do 25. října 2015. Základní tarif (2015) pro zpáteční jízdenku z údolního Interlakenu je 204,40 CHF (asi 5300 Kč). Přesto se lze na Jungfraujoch dostat i za výhodnější ceny: 145 CHF dáte za speciální ranní či odpolední lístek. Ranní lístek platí pro cestu v 8 nebo 8:30 hodin a z Jungfraujochu musíte odjet nejpozději ve 13 hodin. Odpolední lístek platí pro cestu v 15:30 hodin, poslední vlak odjíždí v 5 hodin odpoledne. Počet těchto zvýhodněných lístků je však omezen. Držitelé Swiss Passu mají (stejně jako všude) 50% slevu.
Dobrodružná cesta vlakem začíná v městečku Interlaken, kde si můžete vybrat nástupní stanici Interlaken Ost nebo Interlaken West. Každá má svůj jízdní řád a ne každý vlak jede do nejvyšší stanice. Důležité je zde být včas. Nejlepší je si jízdenky zakoupit předem přes internet. Počet lístků až na vrchol je totiž omezen a vzhledem k tomu, že se u pokladny dají koupit předcházející den (po 14. hod), nikdy nevíte, kolik jich bude k dispozici. Pokud bude vyprodáno, nechte se vyvézt do jedné z nižších stanic a tam přestupte do vlaku mířícího do stanice Jungfraujoch – 3454 metrů nad mořem. Pokud je ve vlaku místo, průvodčí vám během jízdy prodá doplatkovou jízdenku.
Nahoře, uprostřed sedla, se nachází malý vrcholek hory Sphinx. Z vlakové stanice jezdí nejrychlejší švýcarský výtah o 117 metrů výše až do nadmořské výšky 3 571 metrů na vyhlídkovou terasu vědecké observatoře Sphinx stojící právě na tomto vrcholku. Odtud je výhled na vrcholy Jungfrau a Mönch, ale i nejdelší alpský ledovec Aletschgletscher, který právě zde začíná. Zájemci mohou na Jungfraujoch navštívit expozici výstavby železnice, ledovcový sál se sochami vymodelovanými z ledu, vstoupit na ledovec nebo pod vrchol Mönch. Veškeré výtahy, vyhlídky i expozice na Jungfraujoch jsou zahrnuty v jízdném.
Parkování v Interlakenu:
Nejlepší je zaparkovat v krytých garážích, které nejsou omezené časovým limitem (Alpenstrasse, General-Guisan-Strasse, Jungfraustrasse). Pozor však na garáže na Allmendstrasse u Ost-station naproti Coopu, tam je časový limit omezen. Hodina parkování stojí 1 CHF, déle než 5 hodin 50 CHF (max. 48 hod.). V okolí nádraží Interlaken West je fialová parkovací zóna omezená jen na 180 minut.
Provozní doba: od 1. května do 25. října 2015
Poplatky (rok 2015): 204,40 CHF (zpáteční jízdenka)
Web: www.jungfraubahn.ch, www.myswissalps.com/jungfraujoch/tickets, www.interlaken.ch
Adresa – garáže v Interlakenu: General Guisanstrasse, 3800 Interlaken, Švýcarsko
GPS: 46.681264, 7.852318